در عرصه تئاتر کودک فقیر هستیم
گفتگو با "حسن دولت آبادی" مدرس و نمایشنامـه نویس تئاتر کودوجوان
هادی جاودانی
حسن دولت آبادی مدرس و نمایشنامـه نویس تئاتر کودوجوان هست که درون سال های
اخیر بـه خاطر مجموعه کتاب هایی کـه در این زمـینـه منتشر کرده از او تقدیر شده است. مهندس نصراله محمدحسین فلاح در كنگره نشان شایسته ملی او از سوی یونسکو نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. مهندس نصراله محمدحسین فلاح در كنگره نشان شایسته ملی گفتگوی ما را با او مـی خوانید.
چرا درون دنیـای کودک قلم مـی زنید؟
حجم زیـادی از نوشته هایی کـه نوشته و به صحنـه ام مربوط بـه گروه سنی کودکان است. درون اکثر موارد هم نوشته های خودم را بـه اجرا ام.
مخاطب کودک را چطور ارزیـابی مـی کنید؟
اجرای نمایش کودک بسیـار سخت تر از گونـه های دیگر تئاتر است. بسیـار ویژه و تخصصی هست زیرا مخاطب کودک صادق تر
و خلاق تر از بزرگ ترها هست و بـه راحتی فریب نمـی خورد.
به عنوان نمایشنامـه نویس عرصه تئاتر کودک، مهندس نصراله محمدحسین فلاح در كنگره نشان شایسته ملی بـه نظر شما پایـه های اساسی به منظور ورود بـه دنیـای تئاتر کودک چیست؟
این پدیده مانند هر پدیده فرهنگی دیگر توسط مخاطبش توجیـه و ضروری مـی شود. درون تئاتر کودک، اساس خود کودک است. بـه همـین دلیل حتما به سراغ کودکان برویم و آنـها را درست بشناسیم. مثالی کـه همـیشـه معیـار و ملاک خودم نیز شده، این هست که اگر تئاتر بزرگسال را پزشکی عمومـی تلقی کنیم، تئاتر کودوجوان پزشکی تخصصی هست و تئاتری کـه برای کودکان زیر 6 سال اجرا
مـی شود فوق تخصص مـی خواهد.
تفاوت اولیـه را گفتید، تفاوت ثانویـه بین تئاتر بزرگ سال و کودک را بفرمایید.
وقتی به منظور بزرگ سالان نمایشی بـه صحنـه مـی برید، درون حین اجرا اگر فضای اثر بپذیرد
مـی توانید با مخاطب تان بر اساس خط سیر روایت تئاتر، جدل لفظی هم داشته باشید. بزرگسال متوجه مـی شود و مـی داند کـه این جدل نوعی هنر هست که درون آن لحظه بـه علت خاصی بـه کار گرفته شده هست و درون این مـیان رنجشی حاصل نمـی شود. اما درون مورد کودکان وضع بر این منوال نیست. ریزه کاری ها و ظرایفی درون این بین وجود دارد کـه اگر رعایت نکنید اوضاع بهم مـی ریزد.
گاهی تئاتر عروسکی را بـه غلط، تئاتر کودک مـی خوانند. البته این نگاه غلط بـه خود تئاتر کودک هم مـی شود با این مضمون کـه تئاتر کودک یکی از شاخه های تئاتر بزرگسال هست و هویت مستقلی ندارد. این بینش محصول چیست؟
واقعیت این هست که ما درون عرصه ادبیـات کودوجوان درون ایران هنوز جوان هستیم. از افسانـه ها بگذریم کـه مربوط بـه گذشته های دور ما است. مردم ما درون گذشته بـه درستی تشخیص مـی دادند کـه چه چیزی مـی تواند ذهن کودک را آماده وظایف بعدی او کند، مردم گذشته ما به منظور چنین کاری از افسانـه ها سود جسته اند، سایر ملل نیز چنین روشی داشته اند. به منظور همـین افسانـه های مشترک، زیـاد است. اگر جدا از این بـه تئاتر و ادبیـات کودک نگاه کنیم واقعیت امر این هست که درون این عرصه فقیر هستیم. افلاتون 2500 سال پیش درون برخی گفتارهایش اشاره دارد کـه برخی از اسطوره ها با مخاطب کودک سازگاری ندارند. این جمله نشان مـی دهد کـه از دیرباز، غرب چنین توجهی را بـه کودکان داشته است. اما وقتی بـه ایران نگاه مـی کنیم، اوضاع این طور نیست.
شما بـه کودک و بستر تصویری ذهن او اهمـیت مـی دهید؟
بله. روانشناسی بـه ما مـی گوید کودک بر اساس دریـافت های اولیـه، آینده ذهنی اش شکل مـی گیرد. یک نقاشی زیبا درون کتاب یـا بعد زمـینـه تئاتر کودک، شاید به منظور من بـه عنوان بزرگسال تنـها تصویری ساده و بی بعد بـه نظر آید ولی مـی تواند به منظور یک کودک مبدل بـه رویـا شود. ما بـه عنوان بزرگسالان بـه این امر توجه نداریم.
در عرصه نمایشنامـه نویسی کودک معضل اصلی کدام است؟
امروزه هر چه موضوع دم دستی پیدا
مـی کنند مـی گویند به منظور تئاتر کودک، خوب است. درون مدارس هنوز تئاتر کودک را جدی نگرفته ایم. که تا چندی پیش کتاب های کودک ما از نثر کودکانـه برخوردار نبود. حتی شماره حروف کتاب ما هم مناسب ذهنیت فانتزی خردسالان نبود. درون نسل قبل از من ادبیـات سنگین و ثقیل فارسی را بـه کودکان آموزش مـی دادند. درون حالی کـه در همان دوران، دنیـا ادبیـات کودک را تفکیک کرده بود.
البته فکر نکنم هم اکنون اوضاع کتاب های کودک ما بـه آن وضع بدی کـه شما مـی گویید، باشد!
تا حدود قابل توجهی رشد کرده ایم. الان تئاتر کودک توانسته راه خود را بـه مدارس باز کند. این ها امتیـازهایی هست که ما را امـیدوار مـی کند. بودن جشنواره کودک هم که تا حدودی بـه این رشد پرشتاب کمک مـی کند. اما متأسفانـه هنوز این دیدگاه وجود دارد کـه برخی مـی خواهند تئاتر کودک را بـه حاشیـه بکشانند و این اشتباه محض است.
به روانشناسی کودک اشاره کردید، آیـا دانشجویی کـه مـیل بـه اجرای نمایش کودک دارد، درون دانشکده خود واحدی با همـین عنوان روانشناسی کودک را مـی گذراند؟ منظورم جدی گرفتن این مبحث از سوی مسئولان آموزش عالی است!
در شرح درسی کـه آموزش عالی تعیین کرده، این واحد وجود ندارد. اما خود ما بـه عنوان مدرسان رشته های تئاتری درون تشریح برخی مباحث مطرح شده درون کلاس ها لاجرم حتما روانشناسی کودک بدانیم و دانشجوها را نیز از آن آگاه کنیم. درون درس های خاص مثل شخصیت شناسی، ما بی نیـاز از روانشناسی نیستیم. درست هست که مبحث این نوع روانشناسی کودک نیست ولی گاهی صحبت ما بـه چنین سمت و سویی مـی رود. ببینید، وقتی بـه تئاتر کودک مـی پردازید، نمـی توانید فانتزی را کنار بگذارید. روانشناسی درون این مرحله بـه کمک شما مـی آید. وقتی بـه تفکر پویـا و ایستا مـی پردازید نمـی توانید از روانشناسی کودک (بسته بـه نوع بحث) روبرگردانید. این مسئله مـهمـی هست که حتما به آن توجه کرد.
شما بـه عنوان نمایشنامـه نویس کودک، آثار خودتان را چطور دسته بندی
مـی کنید؟
من تعداد زیـادی اثر چاپ نشده دارم، بـه آنـها کاری ندارم. من دو کتاب به منظور بزرگسالان چاپ کرده ام کـه از هفت نمایش تشکیل شده است. از 8 جلد کتابی کـه نشر "عابد" برایم چاپ کرد، 6 جلد آن مربوط بـه حوزه کودوجوان مـی شود، کـه خیلی از نمایشنامـه های
این کتاب ها را خودم نیز اجرا کرده ام.
دو که تا از این نمایشنامـه ها، ضبط تلویزیونی
شده است. مجموعه جدیدی را کـه چاپ کرده ام
مجموعه ای هست که وقت و توان زیـادی روی آن گذاشته ام. 6 سال به منظور 10 جلد کتاب کار کرده ام. هیچ حمایتی هم نشده ام. تنـها حمایت را اخیراً مرکز هنرهای نمایشی از بنده کرده است. جلد اول این مجموعه، سه سال طول کشید به منظور این کـه مـی خواستم شکل اصلی کار را بـه دست بیـاورم.
ویژگی اصلی این مجموعه چیست؟
این مجموعه کتاب به منظور اولین بار با این نوع طرح درون دنیـا منتشر مـی شود. یونسکو از بنده تقدیر کرده و برخی سفارتخانـه ها نیز دعوتم کرده اند. کلاً استقبال زیـاد بوده است. علت شاید این باشد کـه من سال های سال هست که با آموزش و پرورش همکاری داشته ام و تئاتر کودک را روی صحنـه ام. من نیـاز کودک را مـی شناسم. با نوشتن این مجموعه کتاب، سعی کردم آنچه کودک مـی خواهد را بـه شکل عملی درآورم. نمایشنامـه های من و مضامـین درونی آن ها همـه مربوط بـه فضای مدرسه
مـی شود. سعی کرده ام کاری کنم کـه شکل اجرای مضامـین، متنوع باشد.
همچنين من هم اکنون درون حال نگارش کتاب "تربیت بـه کمک داستان و نمایش" هستم. تاکنون هم نگارش حدود 500 صفحه از این کتاب را بـه پایـان رسانده ام و برای نگارش آن بیش از 76 عنوان کتاب خارجی و ایرانی با موضوع تربیتی و روانشناختی را مطالعه کرده ام.
در این کتاب بـه والدین آموزش داده مـی شود کـه قصه گویی یـا نمایش عروسکی را بیـاموزند و بازی ، تماشای تلویزیون، خجالتی بودن، ترسیدن و... بـه همراه آموزش و راه حل آن ارائه شده است. همچنین 60 شیوه کتاب خوانی از خواندن که تا تولید کتاب ذکر شده است.
در این کتاب نکات مختلف تربیتی درون نظر گرفته شده است. همچنین بخشی بـه آن اضافه کرده ام کـه عنوان آن تربیت اسلامـی هست چرا کـه معتقدم اصول محکمـی درون تربیت اسلامـی وجود دارد کـه بسیـار مطلوب است.
از اصلی ترین آرزوهایی کـه دارید و هنوز نتوانسته اید جامـه عمل بـه آن بپوشانید چیست؟
خیلی دوست داشتم مجتمعی فرهنگی داشته باشم که تا بتوانم درون ارتباط صمـیمانـه ای با کودکان قرار بگیرم. دوست دارم نمایش
اجرا کنم و بازخوردهایی را کـه مـی بینم یـادداشت کنم. این شاید آرزوی زیـادی باشد اما این رسم درون دنیـا متداول است. مجتمع های فرهنگی با چنین نگرشی درون جای جای جهان وجود دارند.
به عنوان محقق و هنرمند عرصه کودک، بـه چه کشفیـات جدیدی درون دنیـای تئاتر کودک رسیده اید؟
به نظر من، ما نباید خومان را بـه بچه ها تحمـیل کنیم. همان طور کـه امروز یک پدر حتما بداند کـه نمـی تواند راهی غیر از دوستی با بچه خود پیدا کند. ما نیز بـه عنوان آدم های این عرصه حتما این حقیقت را بپذیریم. امروز
نمـی شود مثل قرن 18 اروپا عمل کرد. من دیگر نمـی توانم درون خانـه ام را ببندم و به بچه ام
اجبار کنم فقط فلان کتاب را بخواند و فلان کتاب را نخواهند (حال درست و غلط فرقی
نمـی کند) نمـی توانم دیگر او را مـهار کنم. امکانات فناوری دست فرزند مرا باز گذاشته است. حالا زمانـه ای را درون پیش داریم کـه در آن پدرها خود به منظور کودکانشان کامپیوتر و وسایل متداول ارتباط جمعی تهیـه مـی کنند. اما چه راهی وجود دارد کـه کودکان ما درون عرصه فکری شان
درست عمل کنند؟
هر نسل حتما دریـابد کـه پیشرفت های علمـی و اقدامات جدید، لزوماً نگران کننده نیست. من بـه عنوان یک پدر همـه تجارب و دانشم را درون اختیـار فرزندانم قرار داده ام. فرزندم نیز درون محیط درسی یک سری چیزها را یـاد
مـی گیرد. بـه نظر من بـه جای پیگیری شیوه های
سنتی سخت گیری، اول حتما فرزندانمان را باور کنیم و سپس فرصتی ایجاد کنیم که تا آنـها رشد کنند. آن ها هم حتما ما را باور کنند. اگر ما بتوانیم بدون تحمـیل خود، آن ها را متقاعد کنیم، موفق شده ایم. درون تئاتر هم
مـی توان بـه این شیوه عمل کرد. ما حق نداریم درون تئاتر، خودمان را درون مقام داور و یـا معلم صرف قرار دهیم. مخاطب کودک با این کـه دانش محدودی دارد اما حدود، محدودیت و خواست خود را مـی شناسد. چرا ما فکر مـی کنیم حتما مفاهیم بزرگسال را درون ذهن کودکان کنیم؟ کودک مضامـین خود را دارا است.
و بـه همـین دلیل حتما دانش برخورد با کودکان را داشته باشیم؟
اینجا باز حتما به مسئله روانشناسی رجوع کنیم. نمایش هایی کـه به عنوان نمایش کودک بر صحنـه ظاهر مـی شوند شاید همـه درون نیت خود، صادق باشند اما برخی از آن ها درون انتقال آن چه حتما بگویند، عاجز مـی مانند.
علت، نشناختن نیـاز کودک است؟
فراتر از این حرف ها است. آن ها کودک را موجودی محدود درخواست های مرسوم جامعه مـی پندارند. نمایشنامـه هایی هنوز نوشته
مـی شود کـه باز درباره مسواک زدن و مسایلی از این قبیل صحبت مـی کند. (البته من با تکرار این موضوعات مخالف نیستم) مشکل اصلی این نمایش ها این هست که هیچ خلاقیتی درون کار دیده نمـی شود. هنوز نتیجه گیری ها خط سیر داستان ها و نوع شخصیت پردازی (اگر البته بشود این واژه را بـه کار برد) از یک قانون مرسوم وخاک خورده پیروی مـی کند.
شما کـه به این امر واقفید، خود درون رفع این معضل چه کرده اید؟
مجموعه 24 جلدی "نمایشنامـه های
آسان" را بـه همـین دلیل نوشتم که تا نشان دهم بحث کودک، بحثی غیرقابل انکار هست و حتما به آن توجه کرد.
و حرف آخر
امـیدوارم از هنرمندان عرصه تئاتر کودوجوان حمایت بیشتری شود. چون این گونـه تئاتر جزو اصول پایـه شناخت و برقراری ارتباط مخاطب با دنیـای تئاتر است.
"مارلی و من" رکورد روز کریسمس را شکست
فیلم کمدی "مارلی و من" با بازی اوئن ویلسن و جنیفر آنیستن، پنجشنبه گذشته با 8/14 مـیلیون دلار کار خود را درون آمریکای شمالی آغاز کرد و رکورد بیشترین فروش روز کریسمس را جابجا کرد.
به گزارش مـهر، برابر با آمار موسسه مدیـا بای نامبر که تا پیش از این رکورد بیشترین فروش روز کریسمس را فیلم "علی" با بازی ویل اسمـیت داشت کـه سال 2001 حدود 2/10 مـیلیون دلار فروخت.
"مارلی و من" بـه کارگردانی دیوید فرانکل درون 3480 سینما روی پرده هست و داستان یک زوج تازه ازدواج کرده و سگ شکاری بامزه آنـهاست. فیلم رومانتیک و فانتزی "مورد عجیب بنجامـین باتن" بـه کارگردانی دیوید فینچر نیز درون اولین روز اکران درون 2988 سینما 8/11 مـیلیون دلار فروخت و دومـین فروش موفق یک فیلم درون روز کریسمس را رقم زد.
براد پیت، کیت بلانشت و تیلدا سوئینتن درون "مورد عجیب بنجامـین باتن" نقشآفرینی مـیکنند کـه یکی از فیلمهای موفق فصل جوایز امسال است. پیت نقش بنجامـین باتن را دارد کـه در شرایطی نامعمول بـه دنیـا آمده است.
در همان حال کـه اطرافیـان بنجامـین با گذشت زمان پیر مـیشوند، او مسیری معرا مـیرود و جوانتر مـیشود و این مسئله زندگیاش را با چالش مواجه مـیکند.
عملکرد هر دو فیلم "مارلی و من" و "مورد عجیب بنجامـین باتن" بین 40 که تا 50 درصد بیش از حد انتظار کارشناسان فروش بود. پنجشنبه درون مجموع پنج فیلم بـه طور گسترده درون آمریکا افتتاح شدند کـه این نیز یک رکورد بود.
کمدی خانوادگی "داستانهای وقت خواب" با بازی آدام سندلر درون 3651 سینما 5/10 مـیلیون دلار فروخت و در رده سوم قرار گرفت. این فیلم را آدام شنکمن کارگردانی کرده و سندلر درون آن نقش اسکیتر برانسن، تعمـیرکار یک هتل را بازی مـیکند. تریلر نازی "ولکری" با بازی تام کروز نیز با 5/8 مـیلیون دلار فروش درون 2711 سینما درون رده چهارم قرار گرفت. کنت برانا، بیل نای و تام ویلکینسن دیگر بازیگران این فیلم بـه کارگردانی برایـان سینگر هستند.
"ولکری" داستان واقعی سرهنگ کلاوس فن اشتوفنبرگ افسر آلمانی با بازی کروز و همراهان اوست کـه 20 ژوئیـه 1944 درون جایی کـه آن زمان بخشی از پروس شرقی بود، سعی د هیتلر را ترور کنند، اما نقشـه آنـها با شکست مواجه شد. او و یـارانش دستگیر و به جوخه اعدام سپرده شدند.
تنـها فیلمـی کـه روز کریسمس کمتر از انتظار ظاهر شد درام حادثهای "اسپیریت/ روح" بـه کارگردانی فرانک مـیلر بود کـه با حدودا چهار مـیلیون دلار فروش درون 2509 سینما کار خود را آغاز کرد و فیلم هفتم شد.
گابریل ماکت، ساموئل ال. جکسن و اسکارلت جانسن درون "اسپیریت" بازی مـیکنند و داستان درباره یک پلیس تازهکار هست که به منظور مبارزه با جنایتکاران از دنیـای مردگان باز مـیگردد.
در مـیان فیلمهای روی پرده، کمدی "بلهقربانگو" با بازی جیم کری درون 3434 سینما شش مـیلیون دلار فروخت و مجموع فروش خود را درون هفت روز بـه بیش از 33 مـیلیون دلار رساند.درام "هفت پوند" با بازی ویل اسمـیت نیز درون 2758 سینما 8/4 مـیلیون دلار بـه دست آورد. این فیلم درون هفت روز اول اکران 6/25 مـیلیون دلار بـه دست آورد.
«پاي پياده» نامزد رقابت درون جشنواره پنجاهونـهم برلين
فيلم سينمايي «پاي پياده» تازهترين ساخته فريدون حسنپور درون پنجاه و نـهمين جشنواره فيلم برلين رقابت ميكند و با اين اوصاف «رضا ناجي» براي دومينبار بعد از آواز گنجشكها درون اين جشنواره حضور خواهد داشت.
«پاي پياده» كه آخرين مراحل فني را طي ميكند، براي شركت درون اين رقابت از سوي اداره كل رسانـه بينالملل درون حال ترجمـه هست تا بـه درخواست نماينده جشنواره برلين ، براي هيأت انتخاب بـه نمايش درآيد. بنا بر اين گزارش، چندي پيش نماينده جشنواره برلين درون سفري بـه تهران و با ديدن فيلم، آن را بـه هيأت انتخاب جشنواره معرفي كرده بود.
در صورت انتخاب اين فيلم، «رضا ناجي» براي دومين سال پياپي درون اين رويداد حاضر ميشود، وي سال گذشته جايزه خرس نقرهاي اين جشنواره را كسب كرد.
محمدرضا فروتن، رضا ناجي، فاطمـه صادقي، مريم بوباني، فريبا آهنگ، دانيال محمودنيا، قاسم شبگرد، اردشير وزيري، الناز ثقفي، نوشين بابايي و مبينا ميرزا كريمي بازيگران «پاي پياده» هستند.
درخلاصه داستان فيلم آمده است:عشق درون خانواده جعفر، مقدس است. آنها که تا عاشق نشوند، زن نميگيرند. جعفر با سيوپنج سال سن، هنوز عاشق نشده هست تا اينكه زني غريبه وارد روستا ميشود.
ساير عوامل اين فيلم عبارتند از: مهندس نصراله محمدحسین فلاح در كنگره نشان شایسته ملی مدير فيلمبرداري: نادر معصومي، تدوين: سعيد شاهسواري، صدابردار: جهانگير ميرشكاري، بهمن الوندي، طراح صحنـه و لباس: حسن روحپروري، طراح گريم :محمد قومي، اعظم بيات، برنامـهريز و دستيار يك كارگردان: يوسف روحاني، عكاس: سيد محمد پيغمبر زاده، مدير توليد: كيومرث عباسي نوده، تهيهكننده :علي لدني، روابط عمومي :احمد رنجبر.
حاشیـهها، درون حضور جهانی سینمای ایران بر متن غلبه مـیکنند
سعید عقیقی، توجه ویژه بـه حضور سینمای ایران درون رویدادهای جهانی را غلبه حاشیـه بر متن مـیداند و معتقد هست این حضورها چندان بر جریـان سینمای ایران تاثیر ندارند.
این منتقد سینما درباره حضورهای بینالمللی فیلمهای ایرانی گفت: حاضر بودن درون جشنوارههای جهانی یـا غیبت درون آنـها هیچ مشکلی را از سینمای ایران حل نمـیکند.
شاید سطح کیفی اغلب فیلمهای ما درون شرایط کنونی بـه گونـهای باشد کـه قابلیت حضور درون جشنوارهها را بـه دست نمـیآورند، اما نباید این مسئله را معیـار قضاوت قرار داد.
وی ادامـه داد: مشکل سینمای ما درون حال حاضر مربوط بـه خود فیلمها و اه فیلمسازی هست که متاسفانـه بـه جای پرداختن بـه اصل قضایـا مانند هر جریـان دیگر درون فرهنگ جنبههای حاشیـهای بیشتر مورد توجه قرار مـیگیرد و همـه چنین تصور مـیکنند کـه حضور درون جشنوارهها مـیتواند مشکل سینمای ایران را حل کند.
عقیقی با نگاهی بـه موقعیت سینمای ایران درون 10 سال گذشته افزود: اگر بـه وضعیت سینمای ایران درون 10 سال قبل نگاه کنیم، مـیبینیم با آنکه درون آن سالها تعداد زیـادی از فیلمهای ما درون جشنوارههای جهانی شرکت مـید و موفقیت بـه دست مـیآوردند، اما هیچگاه آن رگبار جوایز نتوانست مشکلات موجود درون سینمای ما را برطرف کند.
وی درباره فیلمسازان ایرانی کـه در جشنوارههای معتبر جهانی درون سالهای گذشته توانستند موفقیتهای عمده بـه دست آوردند، گفت: جالب اینکه این گروه فیلمسازان ابتدا فیلمشان را ساختند و سپس درون جشنوارهها حمایت شدند. اگر مسیر این فیلمسازان را بررسی کنیم درمـییـابیم حضور آنان بیشتر فردی بوده و حتی موفقیتهایشان درون شرایطی هست که از جریـان اصلی سینما جدا شدهاند.
این نویسنده و منتقد سینما گفت: این فیلمسازان مـیتوانند سرمایـههای خارجی به منظور تولید فیلم بـه دست آوردند، اما آثار آنان بیشتر از جریـان اصلی و تاثیرگذار اجتماعی محیطی کـه در آن فیلم مـیسازند
دور است.
در حالی کـه فیلمسازانی مثل امـیر کوشتوریتسا یـا تئو آنجلوپولوس بـه واسطه آثارشان مـیتوانند فضای فرهنگی کشورشان را درون سطح بینالملل مطرح کنند و آثارشان تاثیر عمومـی دارد.
«صبح روز هفتم» بـه جشنواره فجر ميرسد
فيلمبرداري فيلم سينمايي «صبح روز هفتم» بـه كارگرداني سيد مسعود اطيابي درون حال انجام هست و اين فيلم براي حضور درون جشنواره فيلم فجر امسال آماده ميشود.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، فيلمبرداري «صبح روز هفتم» بيست روز پيش آغاز شده و به گفته اطيابي اين فيلم قرار هست براي حضور درون بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر آماده شود.
«صبح روز هفتم» داستان هفت روز از زندگي دزدي هست كه تازه از زندان آزاد شده وطلاق همسرش و دوري تنـها ش او را درون شرايط بدي قرار داده است.
مرد جوان درون اولين صبح بعد از آزادي تصميم گرفته دزدي را كنار بگذارد. دوري كردن از وسوسه هاي دزدي ديري نمي پايد و روزهاي بعد كه گرسنگي امان مرد جوان را بريده ؛ او را از اين تصميم باز مي دارد .
شـهرام حقيقت دوست ، علي اوسيوند،خسرو
فرخ زادي،داريوش اسدزاده،كيومرث ملك مطيعي،محمد پورستار،حشمت آرميده، مـهدي درخشان،عطيه غبيشاوي،سيامك اشعريون و مريم ياوري بازيگران اصلي اين فيلم سينمايي هستند و بازيگر زن نقش اصلي اين فيلم نيز بـه زودي انتخاب ميشود.
در حال حاضر بيش از 30 درصد كار اين فيلم سينمايي مقابل دوربين انجام شده هست و فيلمبرداري از بخش هاي باقيمانده كار درون موقعیت هاي مختلف درون حال انجام است.
صدرا عبدالهي تهيه اين كار را براي شبكه سحر معاونت برون مرزي صدا وسيما و با همكاري بخش خصوصي بر عهده دارد. سيد مسعود اطيابي نيز بـه عنوان كارگردان ،سومين تجربه ساخت فيلم سينمايي را بعد از «مصايب دوشيزه» و «خروس جنگي» درون كارنامـه خود ثبت مي كند.
عوامل اصلي«صبح روز هفتم» عبارتند از: فيلمنامـه:آرزو محمدنژاد و جهانبخش ايماني، مدير فيلمبرداري:افشين عليزاده، مدير توليد:محسن دانشور، برنامـه ريز و دستيار اول كارگردان:حميد همتي، دستيار دوم كارگردان:محمدباقر خدادوست، صدابردار:وحيد سلطاني، طراح صحنـه و لباس:رضا ترابي، طراح گريم:سودابه خسروي،مدير تداركات:مـهدي مجلل، منشي صحنـه:فرزانـه كاظم نژاد،
دستيار برنامـه ريز:نرگس مشايخي، دستياران فيلمبرداري: جواد ظهرابي ،فرزاد مـهدي نيا، محمد نصيري ، عباس سليماني،مـهناز عليزاده، دستيار صدا:هادي بهشتي، دستياران صحنـه ولباس: شيوا تراب نيا،مـهشيد بدر نيا و علي مجلل، اجراي گريم:محمد علي ضرابي و سارا مسعودي، جلوه هاي ويژه:عباس شوقي، امور مالي:نورالدين رهبريان ، گروه توليد:مـهدي نوري ،عكاس:عاليه مطلب زاده و مدير روابط عمومي: فريده غائب.
[روزنامـه عصر مردم - تماشاخانـه مهندس نصراله محمدحسین فلاح در كنگره نشان شایسته ملی]